Verschillende types van autolichten – Xenon, Halogeen en LED
Hoewel alle lichten op je auto dienen om de veiligheid van jou en de andere weggebruikers te bewaren, hebben ze alle een andere positie en functie hebben. Er zijn ook verschillende lamptypes die gebruikt worden. De drie belangrijkste zijn de halogeenlamp, Xenonlampen en LED lichten.
Halogeenlampen geven een fel wit licht
De naam halogeen verwijst naar een bepaalde groep van 5 stoffen die zeer reactief en giftig zijn. De stoffen behoren tot de niet-metalen en zijn fluor, chloor, broom, jodium en astaat. Halogeenlampen zijn erg populaire autolichten, voornamelijk voor de koplampen. Elke lamp heeft een dun wolfraamfilament in een glazen capsule. Deze capsule is gevuld met een mengsel van een kleine hoeveelheid van een halogeen zoals jodium of broom en een inert gas. De combinatie van het halogeen en de wolfraam zorgt ervoor dat het geëvaporeerde wolfraam telkens terug op het filament wordt afgezet, dit zorgt ervoor dat de levensduur van de lamp vergroot! Een halogeenlamp produceert typisch een vrij fel en wit licht.
Xenonlampen zijn edele blauwe lichtbronnen
Xenon is een edelgas wat betekend dat het inert is (bijna niet reageert met andere stoffen) en verder is het kleur- en geurloos. Het bevindt zich in erg kleine hoeveelheden in onze atmospheer en wordt gewonnen door het vloebaar maken van lucht. Xenonlampen wordt voornamelijk gebruikt voor de koplampen en dimlichten en worden vaak met de Engelse benaming HID (High Intensity Discharge) aangeduid.
Een HID-lamp heeft geen metalen filament; in plaats daarvan maakt het gebruik van een xenongas dat zich in een afgesloten systeem bevindt. Een gasboog wordt tussen 2 elektroden door het gas geleid en prikkelt het gas waardoor het licht uitstraald.
HID-lampen, hoe werken ze?
Zoals vermeld hierboven, is er bij HID-lampen geen metalen filament dat eventueel kan opbranden en breken. Hierdoor gaan HID-lampen typisch veel langer, ongeveer 3 tot 5 maal langer, mee dan de conventionele Halogeen types. Het licht wordt gegenereerd door een gloeiende inerte edel gas, namelijk xenon, in een kwartsbuis.
Hoewel xenon lampen niet echt warm worden, vergen ze een hoge spanning om licht te generen (tot meer dan 5000 volt).Tijdens de ontsteking wordt er een hoge spanningspuls aangelegd met behulp van een voorschakelapparaat om een elektische boog te generen. Deze zal een plasma vormen van xenon ionen en metalische zouten welke de conductiviteit tussen de wolfraam elektroden verhoogt. In de eerste fase zal de temperatuur snel stijgen omdat er een hoe spanning wordt aangelegd, hierdoor worden er meer metallische zouten verdampt en zal de conductiviteit steeds groter worden. Het lichtspectrum dat wordt uitgestraald door de lamp wordt meer natuurlijk. In de tweede en laatste fase zijn al de metallische zouten verdampt en heeft de lamp zijn finale lichtspectrum bereikt. Een stabiele spanning tussen de 40 en 90 volt wordt nu behouden.

De vorm van het plasma licht is gemakkelijker te concentreren dan dat komende van een flexible wolfraamfilament, dus wordt er minder licht verstrooid door de HID-lampen en dus ook minder licht in de voorruiten van het tegemoetkomende verkeer! Er zijn ook uitbreidingskits beschikbaar om uw voertuig upgraden van de halogeen naar de HID type. Vergeet echter niet dat het correct afstellen van dit soort lichten veel kritischer is dan bij de conventionele halogeen lampen, omdat hun intense licht mogelijk tegemoetkomend verkeer kan verblinden als ze te hoog worden gericht.
Waarschuwing: Voordat u een lamp door dit systeem vervangt, moet u ervoor zorgen dat de schakelaar is uitgeschakeld, de batterij is losgekoppeld en de ballastaansluitingen zijn losgekoppeld. Hoogspanning is gevaarlijk.
Koplampsproeiers tegen verblinden van andere weggebruikers
Belangrijk om te weten is dat auto’s die uitgerust zijn met xenonkoplampen, koplampsproeiers hebben om ze schoon te houden. Dit is nodig omdat vuil en stof het licht kunnen verstrooien en andere automobilisten kunnen verblinden. Het reinigingssysteem bestaat meestal uit een hogedrukreiniger, maar kan zelfs kleine ruitenwissers gebruiken. Xenonkoplampen zijn ook uitgerust met een nivelleringsmechanisme om ervoor te zorgen dat ze niet te ver naar boven wijzen en andere bestuurders verblinden.
Hoewel xenonlampen veel duurder zijn, gaan ze ook veel langer mee dan andere commerciële autolichten. Hierdoor vindt je ze voornamelijk bij de duurdere, meer luxuezere automerken. Er wordt verwacht dat elke xenonlamp langer meegaat dan de halogeenlampen. Zelfs soms voor de hele levensduur van de auto! Ze produceren hierbij een wit getind licht wat veel dichter aanleund tegen het spectrum van daglicht.
LED-lampen zijn de zuinige flexibele schijners
Het acroniem LED komt van het Engelse – Light Emitting Diode – en het is een halfgeleidende diode welke licht geeft wanneer het onder spanning komt te staan. LEDs zijn popular in vele domeinen gerelateerd aan schermen en verlichting en wordt in vele elektrische en elektronische toestellen gevonden. Net zoals bij de xenon lampen, hebben ze geen gloeidraad die zal opbranden. Het licht wordt opgewekt door de beweging van elektronen in een halfgeleidermateriaal. De levensduur van een LED overtreft deze van een halogeenlamp en de prijs is lager dan die van xenonlampen.

Warme LEDs moeten afgekoeld worden
Echter, een belangrijk verschil met halogeen en xenon lampen is dat LED lichten gekoeld moeten worden. Hierdoor bevatten LED lampen vaak koelingselementen die de warmte trachten te dissiperen, echter omdat ze zo klein kunnen zijn, zijn ze zeer versatiel in gebruik en design.
Wil je meer weten over de voordelen en nadelen van de verschillende types. Kijk dan naar het artikel op onze nieuwssectie!